دوره 0، شماره 3 - ( 1386 )                   جلد 0 شماره 3 صفحات 24-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heydari M. A Study on The Formation of the Role of the Angel (The Winged Man) in Pre - Islamic Visual Industries. JHM 2008; 0 (3) :17-24
URL: http://msa.modares.ac.ir/article-26-4789-fa.html
حیدری مرتضی، جعفری زهره، آیت اللهی حبیب الله. بررسی چگونگی شک لگیری نقش فرشتگان (انسان بالدار) در منابع تصویری قبل از اسلام. مدرس هنر. 1386; 0 (3) :17-24

URL: http://msa.modares.ac.ir/article-26-4789-fa.html


1- دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشکده هنر و معماری
3- دانشگاه شاهد
چکیده:   (18917 مشاهده)
چکیده این مقاله به بررسی سابقه بال و فرشته در آثار هنری قبل از اسلام می پردازد. بررسی نمون ههای تصویری متعدد ب هجا مانده از حیوانات بالدار و به طور اخص انسان بالدار؛ نشان می دهد که تجسم فرشته فقط به صورت انسان بالدار نم یباشد و فقط یک نماد ایرانی نیست . در هر صورت، بال در قبل از اسلام در اکثر موارد، نماد قدرت و علامت ایزدی است . به احتمال قوی، منشاْ فرشته و بال بر اساس شواهد و دلایل، باید از بین النهرین باشد . شکل بال ها در ابتدای بکار گیری آن ها - یعنی هزاره ی سوم ق.م. (بر اساس قدیمی ترین نمونه ی انسان بالدار، که به دوره ی اکد باز می گردد) - شکلی ساده است؛ اما بال سه قسمتی هخامنشی شکلی خاص و پیکر سه قسمتی است که آن را از سایر دوران ها جدا م یکند.
متن کامل [PDF 962 kb]   (17540 دریافت)    

دریافت: 1280/9/23 | پذیرش: 1280/9/23 | انتشار: 1386/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.